Door Privé: Suzanne Jansen op 9 februari 2012

Échte keuzevrijheid voor ondernemers

Ik ben me rot geschrokken. Niet van het uitblijven van de Elfstedentocht. Ook niet van het zoveelste verlies van Ajax afgelopen zondag. Nee, ik ben me rot geschrokken van het voorstel van de gemeenteraad om winkelen 24 uur per dag mogelijk te maken. Zonder dit eerst aan de ondernemers voor te leggen. En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijke bijkomende overlast en gevolgen voor de veiligheid op straat. Boven alles dreigt het voorstel volledig voorbij te gaan aan de belangen van kleine winkeliers. Zij moeten zich nu al een slag in de rondte werken; het is in deze tijden namelijk niet zomaar iets om een winkel te runnen!

In Amsterdam West heeft de PvdA zich de afgelopen jaren juist sterk gemaakt voor de kleine winkeliers. Zo is het aanvragen van vergunningen een stuk makkelijker geworden. De winkelstraatmanager van het stadsdeel, hét aanspreekpunt voor winkeliers, kan snel handelen bij problemen en ondersteunt winkeliersverenigingen financieel en organisatorisch. Bij leegstaande winkelruimtes wordt actief bemiddeld zodat nieuwe, enthousiaste winkeliers snel aan de slag kunnen. Bewonersinitiatieven als ‘Geef om de Jan Eef’ en ‘BoLoBoost’ krijgen onze volledige steun.

Uit de zondagsopening is bovendien gebleken dat vooral grote winkelketens profiteren van ruimere openingstijden. Een Albert Heijn en een Dirk van de Broek kunnen – net als op zondagen – scholieren inzetten om tegen minimumlonen de boel draaiende te houden. Het zomaar doorvoeren van dit voorstel stelt kleine winkeliers zonder extra personeel echter voor een onmogelijke keuze. Blijf je tot laat open en val je na een jaar om van uitputting? Of ga je ‘vroeg’ dicht en verlies je alsnog de slag tegen de grote ketens? In dat geval is een 24-uurs opening niets minder dan het spekken van de kassen van de grote ondernemers, over de ruggen van kleine winkeliers. Het is daarom geen verrassing dat ook het MKB-Amsterdam niet direct staat te juichen bij dit voorstel!

Ik snap best dat het goed past bij een wereldstad als Amsterdam als je langer kunt winkelen en ook ’s avonds laat nog boodschappen kunt doen. Maar sta dit dan alleen op een paar plekken toe, bijvoorbeeld bij grote verkeersknooppunten, op stations, in winkelcentra als Magna Plaza of bij horeca-uitgaansgelegenheden. Zo kun je ook de overlast voor buurtbewoners beperken. De winkel op de hoek moet zich namelijk niet ontpoppen tot nachtelijke drankwinkel waar groepen gaan rondhangen, zuipen en schreeuwen.

Als overheid moet je ruimte bieden aan je ondernemers, maar je moet ze niet dwingen om zich te onderwerpen aan de druk van een 24-uurs economie. Geef deze winkeliers daarom échte keuzevrijheid: de kans om zich via een enquête over dit voorstel uit te spreken.

Winkels in Amsterdam 24 uur open houden ‘omdat dat ook zo is in Parijs’ is een redenering die voor mij niet zomaar opgaat. Want laten we vooral Johnny Jordaan niet vergeten: Amsterdam, dat is mooier dan Parijs!

Privé: Suzanne Jansen

Meer over Privé: Suzanne Jansen