14 september 2016

Geen bierfietsen in Amsterdam West

De zomervakantie is over, de meeste Amsterdammers zitten weer op de fiets en de fietspaden zijn weer gezellig druk. Maar om alle bierfietsen uit het Centrum te verwelkomen op onze fietspaden, dat liever niet. Daar gaat onze eerste motie in het nieuwe politieke seizoen over.

Fractievoorzitter Onika Pinkus: ‘Bierfietsen zorgen voor veel overlast en vormen een gevaar voor de verkeersveiligheid
Er zijn toch ook genoeg leuke kroegen voor een koud biertje.’

Bewoners in West zitten niet te wachten op de overlast die de bierfietsen kunnen vormen. Onze fietspaden zijn niet gemaakt voor de grootte van de ‘bar op wielen’. De drukte op de weg, de onveilige situaties die een groep drinkende mensen in een verkeer veroorzaken en ook de geluidsoverlast willen we voorkomen.

Op dit moment is de bierfiets steeds vaker te zien in West en we merken dat de bierfietsen gevaarlijke situaties en overlast opleveren. Er wordt onderzocht of per 1 januari 2017 de bierfiets kan worden verboden in de stadsdelen Centrum en Zuid. Er is een grote kans dat de bierfietsen in de hele binnenstad worden verboden. Uitwijken naar stadsdeel West is een logische, maar wat ons betreft zeer ongewenste situatie.

Het dagelijks bestuur gaat dankzij de motie van Pieter Rietman (D66) en Pinkus aandringen bij de burgemeester om stadsdeel West te betrekken bij het onderzoek naar gebieden waar de bierfiets wordt verboden. Op deze manier krijgen wij in West niet alle overlast wanneer een verbod in stadsdeel Centrum van kracht zou gaan.

Waar ben je naar op zoek?