Door Godfried Lambriex op 31 januari 2013

Groen licht voor ruim 250 nieuwe woningen

Deze week heeft het dagelijks bestuur van West groen licht gegeven voor de komst van meer dan 250 woningen in West door het hergebruik van kantoren. De omgevingsvergunningen zijn afgegeven, dus de eigenaren kunnen aan de slag.Het Tetterodegebouw aan de Willem de Zwijgerlaan wordt omgebouwd naar 91 appartementen voor studenten. In het Achmeakantoor aan de Molenwerf (Haarlemmerweg) komen 185 vrijesectorhuurwoningen. Hiermee zijn grote investeringen gemoeid. Ik ben blij dat de eigenaren die willen doen.

West stimuleert het hergebruik van leegstaande kantoren. Als een eigenaar bij ons komt met een verzoek tot transformatie, gaan we aan de slag om samen te kijken hoe het kan. We maken daarbij maximaal gebruikt van de ruimte die de regels bieden.

Door kantoren om te bouwen naar woningen snijdt het mes aan twee kanten: de leegstand neemt af, en er komen woningen bij. Bovendien sluiten deze woningen goed aan bij onze woonvisie: in stadsdeel West is er veel behoefte aan huurwoningen in het middensegment en aan studentenwoningen.

Het hergebruik van leegstaande kantoren heeft een positief effect op de buurt. Het geeft de buurt een nieuwe impuls en het gaat de verloedering van het gebouw tegen. Dat zien we nu al bij het tot studio omgebouwde GAK-gebouw aan het Bos en Lommerplantsoen waar de eerste 300 bewoners onlangs ingetrokken zijn.

Godfried Lambriex

“Ik ben de politiek in gegaan om dingen te kunnen veranderen, bijvoorbeeld de kwaliteit van het onderwijs of het Mercatorplein. Samen met bewoners probeer ik resultaten te boeken, dingen in beweging te brengen. Ook nu we minder geld hebben moet de vernieuwing in West door kunnen gaan. Wonen en economie zijn daarom belangrijke aandachtsgebieden: ik

Meer over Godfried Lambriex

Waar ben je naar op zoek?