Door op 27 mei 2013

In gesprek met de bewoners van Landlust

Afgelopen zaterdag ging een groep actieve PvdA-ers op pad om te canvassen. Ditmaal werden bewoners in Landlust bevraagd over wat er goed én minder goed gaat in hun buurt. Landlust is het gebied tussen de Jan van Galenstraat, Westelijk Marktkanaal, Haarlemmerweg, Bos en Lommerweg en de Admiraal de Ruijterweg.

Landlust is een echte woonbuurt, bestaande uit grote stroken woonblokken met tussenliggende gemeenschappelijke tuinen. Landlust is ook een heel diverse buurt. Niet alleen het karakter van de woonomgeving is divers, ook de bewoners zijn dat. In de afgelopen jaren heeft een flinke transformatie van de woningvoorraad plaatsgevonden door splitsen van woningen, in combinatie met renovatie van particuliere panden.

De bewoners die wij spraken, wonen in het algemeen met veel plezier in hun buurt. De woonstraten zijn relatief rustig en tegelijkertijd zijn winkels dichtbij. In de afgelopen jaren is de buurt ten positieve veranderd. Steeds meer verschijnen er kleine, hippe winkeltjes. Ook wordt de buurt steeds gemengder, aldus de bewoners. De Landlusters roemen die diversiteit.

De komst van BoLo-boost blijkt niet onopgemerkt voorbij te gaan. BoLoboost is een platform van en voor bewoners van Bos en Lommer (BoLo). Doel is van Bos en Lommer in alle opzichten een fijne buurt te maken. Een buurt om te wonen, te werken, te winkelen en te spelen. Bewoners merken dat er meer georganiseerd wordt en dat de buurt verlevendigt. Diezelfde positieve geluiden waren er voor de wijze waarop het stadsdeel bewoners betrekt bij hun buurt. Met behulp van bewonersavonden en persoonlijk contact worden bewoners betrokken bij de (her)inrichting van hun straat of de speelplek voor de kinderen. Precies waarvoor stadsdelen op aarde zijn!

Natuurlijk waren er ook punten die minder positief zijn en die onrust veroorzaken. Zo is in de afgelopen maanden een aantal keren ingebroken in deze buurt. Een zorgelijke ontwikkeling. Ook signaleren bewoners steeds vaker ongure types die in stilstaande auto’s op de Willem de Zwijgerlaan handelingen verrichten die wel erg sterk op dealen lijken. Dat vraagt om extra oplettendheid van politie en straattoezicht in deze buurt. Veiligheid is immers niet alleen een objectief gegeven, maar kent ook een subjectieve kant: hoe veilig voel ik me als bewoner? Daar zal het stadsdeel altijd keihard aan moeten blijven werken.

De signalen die we gekregen hebben, nemen we mee in ons raadswerk. Is het niet in het contact met onze bestuurders, dan is het wel bij de besprekingen in de stadsdeelraad. Binnenkort koppelen we aan de bewoners terug wat we aan deze punten hebben gedaan.