Door Ditte Hofmeester op 29 mei 2013

De Hallen: voor en door de buurt!

Sinds begin 2013 is de Tramremise Ontwikkelingsmaatschappij (TROM) aan de slag om De Hallen om te toveren tot een multifunctioneel centrum voor media, mode, ambachten en cultuur. Na 22 jaar plannen maken zal het complex onder andere een hotel, een filmtheater, de bibliotheek, tv-studio’s, een kinderdagverblijf en natuurlijk horeca gaan huisvesten. De parkeergarage onder het complex vangt bezoekers op zodat er geen parkeeroverlast ontstaat op straat.

Al in 1991 startte het stadsdeel Oud-West met plannen herbestemming van de tramremise van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) in Tollensstraat. Dat bleek een uiterst lastige en slepende opgave. Het complex van De Hallen heeft een enorme omvang, het licht valt alleen van boven binnen en de staat van onderhoud van dit Rijksmonument verslechterde ieder jaar. Diverse plannen zijn daardoor vroegtijdig gesneuveld.

Vorig jaar is TROM er echter in geslaagd de plannen en de volledige financiering rond te krijgen. Dat mag met recht een bijzonder knappe prestatie worden genoemd. Vanaf het begin is ook de PvdA West zeer betrokken geweest bij dit proces. In 2003 heeft de fractie Oud-West zeker gesteld dat ook de bibliotheek een plek in De Hallen zou krijgen. Zo werd verzekerd dat het complex tenminste één publieke functie kreeg, gratis toegankelijk voor de hele buurt. Medewerker Mavis Voorn van de Openbare Bibliotheek Kinkerbuurt is erg blij met deze nieuwe locatie: “We verheugen ons heel erg op de verhuizing naar De Hallen. We wachten hier al heel lang op, maar hopelijk kunnen we maart 2014 eindelijk terecht.”

Hans Weevers, van 1996 tot 2008 de verantwoordelijk PvdA-bestuurder, is van alle politici verreweg het langst betrokken geweest bij het proces. Hij is er van overtuigd dat De Hallen een grote aanwinst zullen zijn voor de buurt: “Tot nu toe zijn er weinig echte uitgaansmogelijkheden in Oud-West. De Hallen brengt daar verandering in: een levendig centrum dat van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat sprankelt van de activiteiten. En dat zonder popzaal, wat eerder zoveel weerstand opriep in de buurt. Helemaal goed!”

Ook André van Stigt is erg tevreden. Als architect was hij al betrokken bij een eerder plan en hij heeft er hard aan getrokken om te zorgen dat het plan van TROM gerealiseerd zou worden: “Het is een mooie, vitale coalitie geworden tussen publiek en politiek op wijkniveau. Langzamerhand is wederzijds vertrouwen ontstaan, waarbij iedereen zich aan heldere afspraken houdt en elkaar ondersteunt. We geven een werkend centrum terug aan de buurt, het wordt het werkende hart van West. In Hal 5 komen bijvoorbeeld zes leermeesterbedrijven, waar jonge mensen worden opgeleid in diverse ambachten. De Hallen is echt een voorbeeldproject geworden: zonder subsidie, elkaar versterkend, door de buurt en voor de stad!”

Ditte Hofmeester

“Ik zit in de deelraad omdat ik wat wil betekenen voor mensen in de buurt. Ik volgde altijd al het lokale nieuws en vond op een gegeven moment dat ik zelf aan de slag moest: als je kritiek hebt op anderen, dan moet je het ook zelf durven doen. Ik ben heel erg voor een

Meer over Ditte Hofmeester

Waar ben je naar op zoek?