2 april 2013

Een menswaardige oplossing voor de vluchtelingen in de Vluchtkerk

Gisteravond, dinsdag 2 april, nam de deelraad West een motie aan waarin het stadsdeel wordt gevraagd om bij de burgemeester en het kabinet aan te dringen op een menswaardige oplossing voor de uitgeprocedeerde asielzoekers in de Vluchtkerk. Vrijwel de gehele deelraad sprak haar steun uit voor de motie. Alleen de VVD stemde tegen. PvdA-fractievoorzitter Erik de Groot: “Deze mensen kunnen gewoonweg nergens heen. Als ze straks niet meer in de Vluchtkerk terecht kunnen, dan zijn ze genoodzaakt om op en van de straat te gaan leven. Dat wens je niemand toe. De deelraad heeft dan ook gezegd deze situatie ontoelaatbaar is.”

Mocht de groep uitgeprocedeerde asielzoekers het stadsdeel om hulp vragen, dan wil de deelraad dat West samen met andere stadsdelen en het college B&W zoekt naar een passende oplossing. Erik de Groot: “In West staan we voor diversiteit, hartelijkheid en gerechtigheid. Een gemakkelijke oplossing voor de mensen van de Vluchtkerk is er niet, maar we moeten samen zien te voorkomen dat deze groep opnieuw van de regen in de drup raakt.”