Door Privé: Suzanne Jansen op 1 mei 2013

In West gebeurt het!

Wat mij betreft is West echt het leukste stadsdeel van Amsterdam. Het is een stadsdeel dat bruist, met volop betrokken bewoners die meedenken over hun buurt en deze plannen ook uitvoeren. West is ook echt een hotspot in Amsterdam: steeds meer creatieve ondernemers durven het aan om hier nieuwe initiatieven te lanceren – crisis of niet. Ik ben trots om dit stadsdeel te mogen vertegenwoordigen.

Maar West maken tot een plek waar je graag wilt zijn, dat kunnen onze dagelijks bestuurders en wij als deelraadsleden niet alleen. Daarom zet de PvdA West vandaag, op de dag van de arbeid, actieve buurtbewoners en ondernemers in het zonnetje. Het gebeurt in West dankzij hun inzet!  Ze zijn de bedenkers van mooie, vernieuwende, inspirerende, of gewoon goede initiatieven. Ze zetten zich al jarenlang in voor hun buurt en maken het tot een plek waar iedereen zich thuis kan voelen. Ze helpen buren met problemen, zonder daar zelf iets voor terug te vragen.

Ad van Deventer, van de kanoschool in de Spaarndammerbuurt, is zo iemand. Al jaren runt hij de watersportvereniging en kunnen kinderen uit de buurt bij hem terecht voor een halfuurtje kanovaren op de Van Noordtgracht. Maar Ad doet meer dan dat. Hij is nauw betrokken bij maatschappelijke projecten in de buurt en biedt kinderen met problemen thuis of op school een luisterend oor. Bovendien is iedereen altijd welkom voor een kop koffie of een glas sinas.

Of kijk naar de kinderboerderij in het Wachterliedplantsoen. Die dreigde te worden gesloten omdat het stadsdeel het niet meer kon bekostigen. Een aantal bewoners heeft toen de handen ineen geslagen en vroegen hun buren om hulp. Iedereen die kon helpen met het project – hokken schoonmaken, evenementen begeleiden, een financieel plan opstellen – werd benaderd door Tonny, Guido en Mary. Met zijn allen zijn ze er in geslaagd om de kinderboerderij open te houden: begin deze maand vindt de officiële overdracht plaats.

En zo zijn er nog veel meer. Mede dankzij deze mensen is West echt een plek waar je wilt zijn. Om onze waardering en dankbaarheid te tonen worden zij vandaag allemaal verrast met een mooie bos rozen. In West gebeurt het!

Privé: Suzanne Jansen

Meer over Privé: Suzanne Jansen