Door Martien Kuitenbrouwer op 4 maart 2012

Kogels in de Reinier Claeszenstraat

Vrijdag vier maart was de schietpartij in de Reinier Claeszenstraat. Een vijftienjarige jongen kreeg door het raam een schampschot van een verdwaalde kogel. Afschuwelijk. Ik ben er heel erg van geschrokken. ’s Ochtends ging ik langs en zag de kogelgaten in de ramen en muren. Ik ben blij dat er geen ernstigere ongelukken zijn gebeurd.

Bewoners vroegen zich af wat er in godsnaam gebeurd was. Deze schietpartij is des te wranger omdat er zoveel is geïnvesteerd in de veiligheid van de Bestevaerstraat en Jan van Galenstraat. Acht verdachten zijn opgepakt en weer vrijgelaten. Wat we weten is dat de verdachten niet uit de buurt komen. De reden van de ruzie en dat die in deze straat werd uitgevochten weten we niet.

Hebben we iets gemist?

De politie doet een groot onderzoek. Wij willen weten wat de ervaringen van de buurtbewoners waren. Was er eerder iets aan de hand? Daarom organiseren we komende maandag 12 maart een bewonersavond. Er is een kans dat het droevig toeval is dat het incident in de Reinier Claeszenstraat plaatsvond. Dat maakt het incident niet leuker, maar is belangrijk om te weten.

Preventief fouilleren is nodig

De schietpartij is natuurlijk een domper voor het veiligheidsgevoel in de Jan van Galenbuurt. Hopelijk is dat tijdelijk. We gaan verder op de ingeslagen weg met het cameratoezicht en de andere extra veiligheidsmaatregelen.

Het feit dat deze jongens met wapens rondlopen is verschrikkelijk. Preventief fouilleren is dus helaas nodig.

Martien Kuitenbrouwer

“Als stadsdeelbestuurder heb je te maken met alle grote, stedelijke probelemen, maar tegelijkertijd is een stadsdeel ook een soort dorp. Je praat niet alleen maar: je bent ook aan het doen. Dat vind ik erg belangrijk. Ik wil dat iedereen zich in West prettig en veilig kan voelen en dat kinderen, van jongs af aan,

Meer over Martien Kuitenbrouwer

Waar ben je naar op zoek?