Door Privé: Erik de Groot op 7 april 2012

Massageboulevard

De laatste tijd is er een opvallende toename van het aantal massagesalons in ons stadsdeel. Waar massage eerst toch door vooral door sportmasseurs en fysiotherapeuten werd aangeboden, houden nu heel veel zeer kortgerokte dames (veelal jonge Aziatische meisjes) zich hier mee bezig.

Deze week zat ik in de uitzending bij Vragenvuur om hierop te reageren. Aan het begin van de week reed ik daarom een rondje door West – Kinkerstraat, Jan Pieter Heyestraat en de Overtoom – en ik schrok me behoorlijk rot. Alleen al op de Kinkerstraat telde ik aan de rechterkant 4 pandjes die massage aanboden, en aan de kleding van de meisjes te zien was het er altijd zomer. Je hoeft weinig verbeeldingskracht te hebben om te bedenken dat er in deze salons meer plaatsvindt dan massage alleen. En daar klemt het dus.

Uit onderzoek weten we dat prostitutie een grote risicofactor is voor praktijken als vrouwenhandel, onderdrukking en wat al dies meer. Deze zaken mag je nooit onbestreden laten. Een bijkomend probleem is dat massagesalons geen vergunning hebben als bordeel (technisch genoemd een sexinrichting) en daardoor ook niet onder de Wet BIBOB vallen. Met de laatste wet kan de overheid bijvoorbeeld vergunningen weigeren vanwege criminele antecedenten! In een toch al zo kwetsbare branche wil je juist het kaf van het koren scheiden!

Natuurlijk is het lastig om dit alles te bewijzen. Feitelijk kom je er alleen achter door je te laten te masseren en dat gaat net even te ver. Niet alleen uit moreel oogpunt, maar ook omdat je dan op het juridische vlakke ijs van uitlokking begeeft.

Daarom heb ik gisteren ook maar even een eigen onderzoekje gedaan. Hoe? Even googlen, vriendin roepen en dan naar bepaalde websites gaan. Vriendin roepen? Tja, je wilt natuurlijk wel even van te voren uitleggen waarom je op www.hookers.nl aan het kijken bent naar bepaalde salons in West. In ieder geval constateerden we beiden dat enkele massagesalons in West volgens de bezoekers van voornoemde site toch beduidend verder gingen dan het aanbieden van een traditionele voetmassage. Met deze informatie en bijvoorbeeld advertenties in de kranten lijkt het mij alleszins gerechtvaardigd om de handhavers eens op pad te sturen. Laten zij de zaak maar eens wat beter gaan bekijken en de aanwezige werkneemsters en bezoekers ondervragen.

En dat is nu exact wat wij aan ons DB gaan vragen. “Brengt u eens in kaart wat in welke massagesalon gebeurd en hoe we kunnen voorkomen dat achter het bordje van de massagesalon vrouwen worden uitgebuit.” Laten we de rotte appels eruit halen en voorkomen dat er een loopje wordt genomen met de wet.

Privé: Erik de Groot

Meer over Privé: Erik de Groot