Nieuws uit de stadsdeelcommissie

19 december 2023

De Admiralenbuurt, kunstenaars en grasmatten

De stadsdeelcommissie, met daarin Koen van der Gaast en Max Joles voor de PvdA, komt elke twee weken op dinsdagavond bijeen om bewoners van West te horen over een voor hen belangrijk onderwerp, om actuele zaken te bespreken, besluiten over de openbare ruimte te nemen en om adviezen uit te brengen waarom door burgemeester en wethouders is gevraagd.

Kunstenaars

De PvdA heeft een nieuwe fractievertegenwoordiger, Joyce van Braam. Zij mag wel spreken tijdens vergaderingen van de stadsdeelcommissie, maar heeft geen stemrecht. Op 12 december maakte Joyce voor het eerst gebruik van haar spreekrecht om te pleiten voor het behouden van broedplaatsen en ateliers in West. Broedplaatsen zijn gebouwen waarin startende ondernemers zijn gevestigd.

Op 19 december nam de stadsdeelcommissie een advies aan B&W over de broedplaatsen aan. Op aangeven van GroenLinks werd het advies aangepast, zodat er niet alleen oog zou zijn voor nationaal en internationaal toptalent, maar ook voor de impact op de lokale gemeenschap. Ook zou er meer rekening gehouden moeten worden met bestaande kunstenaar-huurders en met de bijdrage die zij leveren aan de lokale gemeenschap.

Admiralenbuurt

Koen wilde op deze tweede vergadering informatie krijgen over de Admiralenbuurt. Deze buurt is sinds eind 2022 officieel “beschermd stadsgezicht” en dat roept bij sommige bewoners vragen op, zoals wat ze nog met de buitenkant van hun woning mogen doen. Bestuurder Thomas Hermans laat weten dat de beschermde status nog in een concreet omgevingsplan moet worden gegoten en dat hij daar voorlopig niet veel naders over kan zeggen.

Grasmatten

Max bracht de kwaliteit van de grasmat in het Westerpark ter sprake en wees met name op de evenementen Milkshake en Rollende Keukens. Hij wilde dat er meer handhaving komt om te letten op de op- en afbouw van deze evenementen. Er zou met name beter op moeten worden gelet dat vrachtauto’s niet naast de rijplaten rijden en zo het gras onnodig beschadigen. Max pleitte er ook voor dat er meer tijd komt tussen de twee evenementen, zodat het gras de tijd krijgt zich enigszins te herstellen.

De voorzitter van “Vrienden van het Westerpark”, Diego Pos, had een maand geleden de stadsdeelcommissie toegesproken over de schade die de grasmat voortdurend ondervindt. Max vond dat daar meer mee gedaan moest worden en kwam daarom tot zijn advies.

Bestuurder Thomas Hermans beaamde dat de rijplaten niet altijd goed gebruikt worden en beloofde voorafgaande aan de komende evenementen indringend met de organisatoren in gesprek te gaan. Hij opperde dat misschien ook gekeken zou kunnen worden naar sancties. Verder zegde hij toe een “technische sessie” te zullen houden met de leden van de stadsdeelcommissie om hen op de hoogte te brengen van innovatieve maatregelen voor de bescherming van het gras, zoals het gebruik van “Enkamatten”. Tegelijk wees hij erop dat op dit moment een brede evaluatie plaatsvindt van het gebruik van het Westerpark, waarbij deze dingen ook worden meegenomen.

De stadsdeelcommissie gaat nu met kerstreces en komt op 16 januari weer bijeen.