Nieuws uit de stadsdeelcommissie

15 november 2023

Containertuintjes en de Fixbrigade

De stadsdeelcommissie, met daarin Koen van der Gaast en Max Joles voor de PvdA, komt elke twee weken in de avond bijeen om bewoners van West te horen over een voor hen belangrijk onderwerp, om actuele zaken te bespreken, besluiten over de openbare ruimte te nemen en om adviezen uit te brengen waarom door het college van burgemeester en wethouders is gevraagd.

Koen van der Gaast deed op 14 november  een dringende oproep om de Fixbrigade de helpende hand toe te steken. De Fixbrigade helpt mensen kosteloos met het isoleren van hun woning, maar hun subsidieregeling loopt ten einde. Het dagelijks bestuur beloofde te kijken wat er gedaan kan worden. Koen vroeg ook wanneer er “containertuintjes” rond de afvalcontainers in Amsterdam West komen. Dat lijkt de eerste helft van 2024 te worden.

Verder stonden er nog twee belangrijke onderwerpen op de agenda, waar pas later over gestemd zal worden. Het eerste ging over de “gebiedsplannen”. Het stadsdeel krijgt ieder jaar een budget voor bepaalde acties, bijvoorbeeld voor armoedebestrijding, veiligheid, vergroening of hulp aan jongeren. Koen en Max drongen er bij het bestuur op aan te kijken of alle buurten wel redelijk vertegenwoordigd zijn in de plannen. Koen noemde als voorbeeld de Spaarndammerbuurt, die wat onderbedeeld lijkt te zijn.

Het andere belangrijke onderwerp ging over handhaving (Toezicht en Handhaving in de Openbare Ruimte – THOR) en het geld dat daarvoor wordt uitgetrokken.  De PvdA vond bij monde van Koen dat niet heel duidelijk is waarom op sommige vormen van handhaving meer wordt ingezet dan op andere. Veel aandacht gaat uit naar overlast door personen en weinig naar overlast door evenementen en horeca. Het dagelijks bestuur zegde toe de stadsdeelcommissie hier in het vervolg beter over te informeren.