Door Privé: Jasper Etten op 18 maart 2014

Nuchtere buurtpolitiek, dáár kies je voor

Even een moment van bezinning. Het is een uur of 14 voordat de stemlokalen open gaan. Politieke junkies besteden elke beschikbare minuut aan campagne. De goedbedoelende boodschappen vliegen je om de oren. Herkenbaar gekleurde jasjes en petten strijden om de beste plek op drukke stationspleinen. Op de stoep slingert een scala aan flyers, en gehaaste reizigers laten een voetafdruk achter op gezichten van politieke kopstukken. Fotootje hier, oneliner daar. En dat komt dan allemaal nog een keer op twitter en fb voorbij…

Draaien we in cirkeltjes om elkaar heen? Want van de kiezers gaat misschien maar 50% stemmen, en 40% is zwevend. Als ik het goed begrijp, betekent het dat maar 30% van de mensen weet wat ze gaat stemmen. Van dat soort cijfers gaan campagnemachines nog harder draaien. Tegelijkertijd zien we in steeds meer buurten in West dat bewoners steeds meer betrokken raken bij hun straat en buurt. Vinden zij ook allemaal de lokale politiek oninteressant? Hoe verhoudt dat zich tot elkaar? Wat is hier de ideale match?

In de buurt gaat politiek het meest over concrete dingen: veiligheid, parkeren, afval, fietspaden en speelplekken. Als bewoner wil je dan geen ellelange verhandelingen over de verbinding tussen afval en partijpolitiek, je wil een schone straat. Dus wil je een partij waarmee te praten is, die handelend optreedt en een productief, efficiënt tandwiel is in het groeiende netwerk van buurt-en-organisaties. Als raadslid ben ik zo veel mogelijk op straat. Bewoners weten heel goed of je het over hun straat hebt, of over je eigen straatje. Of je samen met ze door hun buurt hebt gelopen, of dat je er van een afstandje over praat.

Daarom heeft de PvdA in West ervoor gekozen om de buurtplannen van alle buurten in West voorop te zetten. Als bindmiddel tussen bewoners, politiek en stadsdeel. Het zijn lijsten van actiepunten die bewoners, ondernemers en lokale professionals samen hebben opgesteld, en in honderden gesprekken met de PvdA hebben benadrukt en aangevuld. Die buurtplannen zijn organisch, ze worden in de buurt steeds aangevuld en opgeschoond. Met de buurtplannen stelt de PvdA de bewoner en haar/zijn buurt centraal. Ik noem dat nuchtere buurtpolitiek.

Valt er hierin iets te kiezen? Ja! Natuurlijk! Er zijn namelijk politieke partijen die niet geloven in buurtplannen. En kennelijk liever zo min mogelijk met bewoners in gesprek zijn. Partijen die ik de afgelopen jaren niet of nauwelijks bij buurtbijeenkomsten heb gezien. Onbegrijpelijk. Ik zie het als mijn taak om als lokale politicus diep te investeren in het opbouwen van een vertrouwensrelatie met buurtgenoten. Ik investeer dan vooral in samenwerking, en in verbinden. Je kan niet zonder elkaar. Of je het nou participatie wilt noemen of anders, dit is een complex proces. Waarin vertrouwen centraal staat en waarin de politiek zich vooral open en leerzaam dient op te stellen. Zo kan je als politicus het verschil helpen maken.

Vanuit deze gedachten zijn de verkiezingen in West van groot belang. Met buurtplannen voorop, bij het ontwikkelen van een nieuwe vorm van lokale democratie, is stemmen morgen een logische stap. Het hoort er gewoon bij. Vind jij dat ook, stem dan op de PvdA in West!

Jasper Etten
Lijst 1, nummer 9

Privé: Jasper Etten

Is een solide kracht in de huidige fractie in West en brengt veel kennis in van het fysieke domein (openbare ruimte en stedelijke ontwikkeling). Hij is empathisch en integer en heeft een enorme inzet voor het stadsdeel. Jasper heeft een eigen adviesbureau op het gebied van de architectuur.

Meer over Privé: Jasper Etten