Door op 16 november 2012

Ombudsteam al ruim een jaar een luisterend oor voor buurtbewoners

Deze maand bestaat het Ombudsteam van de PvdA Amsterdam West precies een jaar. Het afgelopen jaar heeft een groeiend aantal mensen de weg naar het Ombudsteam gevonden. Inmiddels zijn al dertig Amsterdammers door de vrijwilligers op weg geholpen.Iedere donderdagavond zitten de vrijwilligers van het Ombudsteam klaar in de Buurtentree aan het Mercatorplein. Ze helpen buurtbewoners met uiteenlopende vragen en problemen. Veel mensen die aankloppen bij het team hebben het gevoel dat ze nergens meer terecht kunnen. Herman Wiersema, afdelingsvoorzitter van de PvdA Amsterdam West, benadrukt dat iedereen welkom is: “Bewoners van West kunnen gratis al hun vragen kwijt bij het Ombudsteam; of het nu gaat om overlast of een moeilijk formulier.”

De meeste bewoners kunnen goed worden geholpen, met rechtstreeks advies of door het inschakelen van de juiste instanties. Patrick Faas, vrijwilliger bij het team, zegt: “Het Ombudsteam is ook het luisterend oor van de politiek”. Waar nodig wordt de politiek om hulp gevraagd. Een goed voorbeeld hiervan is het initiatiefvoorstel over de aanpak van drugs- en dealeroverlast. Rechstreekse aanleiding voor dit initiatief was een klacht die in het begin van het jaar bij het Ombudsteam binnen kwam.

Het Ombudsteam heeft een succesvol eerste jaar achter de rug. Bewoners weten het team steeds vaker te vinden, via het spreekuur, maar ook per mail of telefonisch. “De hoeveelheid vragen geeft voor mij aan dat het Ombudsteam hard nodig is,” zegt Danijel Tadic, eveneens vrijwilliger bij het Ombudsteam. Het team zal zich blijven inzetten om haar bekendheid te vergroten, zodat alle bewoners die de hulp van het Ombudsteam willen inroepen ook weten waar ze terecht kunnen.