Door Privé: Anne Janssen op 8 september 2015

Pal voor MidWest

De PvdA heeft altijd voor MidWest gestaan. Niet alleen heeft MidWest een pand wat al jaren leeg stond, omgetoverd tot een bruisende plek, waar ondernemers en buurtbewoners samen komen. Voor vergadering van VvE’s, de lokale theaterclub, maar ook huiswerkbegeleiding en CousCous op vrijdag waar jongeren gekoppeld worden aan ondernemers. Spin Off is ook al te herkennen: om de hoek is de sociale onderneming “ Koeckebakkers” gestart, die werkloze jongeren opleiden en trainingen geven in MidWest. En dat allemaal mogelijk gemaakt door een innovatief idee van twee sociale ondernemers uit de buurt. Een beter voorbeeld van wat wij voorstaan in “Meer ruimte voor West” is er eigenlijk niet te bedenken. Niet voor niks hebben wij daar dan ook ons coalitie akkoord getekend.

En niet alleen wij staan pal voor dit initiatief, van heinde en ver komen gemeenten kijken hoe dit kan, gewoon hier in Amsterdam West. Hoe de lokale overheid haar nek heeft uitgestoken om een bruisende buurtonderneming mogelijk te maken.

En dit alles dreigt nu de nek omgedraaid te worden door dit college. Omdat zij niet mee willen gaan in het model waar inmiddels al twee jaar aan gewerkt wordt. Onbegrijpelijk.

Wij kunnen ons dan ook goed vinden in het advies dat de portefeuillehouder opgesteld heeft. Ook zijn wij blij dat D66 in de gemeenteraad een second opinion heeft gevraagd van het risico op staatssteun. Wel willen wij hierbij aantekenen dat het cruciaal is dat over de juiste modellen advies wordt gevraagd. Om discussie achteraf te voorkomen, lijkt het ons goed dat zowel RvE Vastgoed als MidWest en Stadsdeel West overeenstemming hebben over waar nu precies een second opinion op komt. Graag zouden wij de portefeuillehouder vragen hierover zo spoedig mogelijk met wethouder Litjens in gesprek te gaan.

Voorzitter, het is wat de PvdA betreft cruciaal dat snel duidelijkheid komt voor MidWest. Te lange onzekerheid is niet goed voor hun bedrijfsvoering, en geeft ook een slecht signaal af naar andere initiatieven. Wij vinden daarom dat wij als bestuurscommissie als oren en ogen van de buurt onze stem zo luid en duidelijk moeten laten horen. Wij hebben de petitie “red MidWest” en zullen met veel afgevaardigden van onze partij naar de manifestatie gaan op 20 september. Omdat wij pal VOOR MidWest staan.

Privé: Anne Janssen

Anne Janssen (1978) woont met haar man en zoontje in De Baarsjes. Ze is sinds maart 2014 lid van de bestuurscommissie van Amsterdam West en in april 2014 werd ze verkozen als voorzitter van de PvdA-fractie. In het dagelijks leven werkt ze voor Nuon ls adviseur op het gebied van duurzaamheid. Eerder werkte ze onder

Meer over Privé: Anne Janssen