5 februari 2014

PvdA opent twintigste partijkantoor

De PvdA in Dordrecht heeft zaterdag 1 februari het twintigste partijkantoor in Nederland geopend. Ook in Amsterdam Oost en het Noord-Limburgse Venray werden die dag partijkantoren geopend door de lokale afdelingen. Hiermee staat de teller na dit weekend op 22 partijkantoren verspreid door het hele land. Ook in Amsterdam West is een partijkantoor. De partijkantoren bieden een plek aan PvdA-vrijwilligers waar ze activiteiten kunnen organiseren en dienen als ontmoetingsplaats voor de buurt.

Aan het Mercatorplein in Amsterdam West (Hoofdweg 300) is sinds december 2013 een partijkantoor van de lokale PvdA. “Zo zijn we zichtbaar voor de inwoners”, zegt lijsttrekker Jeroen van Berkel. “We willen graag weten wat er speelt onder de bewoners. Daarom staan de deuren open voor voorbijgangers en staat er een kop koffie of thee voor ze klaar.”De kantoren zijn er gekomen onder het PvdA-voorzitterschap van Hans Spekman: “Wij zijn continu in gesprek met mensen. Dat doen we door de wijken in te trekken, maar ook door in partijkantoren met bewoners van ideeën te wisselen. We nodigen ze dan graag uit voor een kop koffie.”

“Ons ombudsteam komt bijvoorbeeld eens per week samen”, vertelt Jeroen van Berkel. “Dat team bestaat uit vrijwilligers die inwoners helpen met problemen. Dat kan van alles zijn, zoals problemen met de gemeente, het invullen van belastingformulieren, of iemand helpen met overzicht te krijgen. Het partijkantoor is een perfecte plek om dit werk te doen.”

“We organiseren ook regelmatig bijeenkomst over een speciaal thema, waar we bewoners en experts voor uitnodigen om met elkaar over van gedachten te wisselen”, vertelt Van Berkel. “Op die manier blijven we met iedereen in gesprek over onderwerpen die in de gemeente spelen.”

De komende tijd worden in de rest van het land nog meer PvdA-partijkantoren geopend.