Door Martien Kuitenbrouwer op 14 januari 2013

Schietpartij van Bossestraat

Op 29 december om 22.30 uur achtervolgden twee auto’s elkaar door de Staatsliedenbuurt. Dat leidde tot een ongekend heftige schietpartij met machinegeweren. Er vielen twee dodelijke slachtoffers. Eén overleed op straat en één in het ziekenhuis. Het gruwelijke incident voltrok zich in de Van Bossestraat, achter de Van Hallstraat.

Doordat het in de kerstvakantie gebeurde en het avond was waren veel mensen thuis. De meesten dachten dat het tak-tak-tak geluid van het schieten vuurwerk was. Zelf hoorde ik het ook, het was bij mij om de hoek. Er was veel tumult en onrust. Maar ook ik dacht aan vuurwerk. Er waren ook tientallen ooggetuigen van de schietpartij. Toen ik de volgende dag mensen in de buurt sprak bleek dat sommigen erg veel gezien hadden en de behoefte voelden om bij elkaar te komen.

Geschokt

Een paar dagen later organiseerden we een avond voor de geschrokken bewoners in de bibliotheek in de Van Hallstraat. Die bibliotheek bood spontaan aan hun pand ter beschikking te stellen en koffie, thee en koek aan te bieden. De politie, het Openbaar Ministerie, burgemeester Eberhard van der Laan en Slachtofferhulp waren aanwezig. Er waren ongeveer tachtig buurtbewoners. Velen hadden van dichtbij gezien wat er gebeurde; ze waren erg ontdaan.

Er waren veel vragen aan de politie: hoe was het precies gegaan? Hoe was de zorg voor de slachtoffers verlopen? De politie kon niet alles beantwoorden, vanwege het lopend onderzoek. Inmiddels werken er zo’n tachtig rechercheurs aan de zaak. De politie heeft wel toegezegd de vragen van de buurtbewoners te onderzoeken en dat als er meer bekend is over het onderzoek naar de daders, en na de evaluatie van het politie optreden op die avond, de bewoners opnieuw worden geïnformeerd.

Voor veel buurtbewoners was de avond vooral een verwerking van wat ze gezien hadden en ze vroegen zich af hoe verder te gaan. Een bewoner vertelde me: ‘Ik ben blij dat we zo bij elkaar komen. Ik kan het wel vertellen aan mijn vrienden, maar de buren begrijpen hoe erg het was en hoe verschrikkelijk om van dichtbij te zien.’

Toevallig in de Staatsliedenbuurt

De politie kon de bewoners op één punt geruststellen: de schietpartij had niets met de buurt te maken en gebeurde toevallig daar. Het was een achtervolging door de stad die toevallig daar eindigde. Het had overal in de stad kunnen gebeuren.

Sterk netwerk

Er wordt nog steeds veel gesproken over de schietpartij in de buurt. Sinds die avond is er naast het politieonderzoek daarom ook een grote rol voor de buurtregisseur; hij geeft nazorg in de buurt. Dat speelt ook voor de leiding van de nabijgelegen school, die spreekt met de ouders en kinderen als die met iets hierover zitten. Het is fijn dat je in die buurt op een sterk netwerk kunt leunen. Dat maakt niet goed wat er gebeurd is, maar helpt wel bij de verwerking ervan.

Martien Kuitenbrouwer

“Als stadsdeelbestuurder heb je te maken met alle grote, stedelijke probelemen, maar tegelijkertijd is een stadsdeel ook een soort dorp. Je praat niet alleen maar: je bent ook aan het doen. Dat vind ik erg belangrijk. Ik wil dat iedereen zich in West prettig en veilig kan voelen en dat kinderen, van jongs af aan,

Meer over Martien Kuitenbrouwer

Waar ben je naar op zoek?