Stadsdeelcommissielid Zora Duvnjak: Ouderen in particuliere huurwoningen in de steek gelaten

1 maart 2019

Het probleem dat veel ouderen regelingen mislopen doordat ze in particuliere huurwoningen wonen, werd dinsdag 26 februari 2019 besproken in de Stadsdeelcommissie Amsterdam West, geagendeerd door Zora Duvnjak, PvdA stadsdeelcommissie lid Oud West/ De Baarsjes.

In Amsterdam huren 13.704 ouderen boven de 70 jaar een particuliere woning (bron OIS Amsterdam) Op zich geen probleem totdat ze niet meer de trap op kunnen lopen en ze (71%) vanwege inkomsten aangewezen zijn op een sociale huurwoning. Van de regeling “Van boven naar beneden” en van “Groot naar beter” kunnen zij geen gebruik van maken. Sinds de nieuwe woningwet (2015) zijn er prestatie afspraken gemaakt tussen gemeente Amsterdam, Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties (AFWC) en de Huurdersvereniging Amsterdam (HA) Daar waar ouderen van een woningcorporatie een sociale woning huren naar een meer passende woning in eigen stadsdeel en behoud van netto huur kunnen verhuizen, zijn particuliere huurders steeds buiten gesloten. Met als gevolg dat deze ouderen gedwongen zijn in hun woning te blijven. Of dat ze ten prooi vallen aan allerlei kantoren die hen van het kastje naar de muur sturen zonder een passend alternatief te bieden. Bovendien is de vraag wie de belangen van deze ouderen (nog) behartigt. De Huurdersvereniging Amsterdam heeft deze mensen altijd weten te vergeten en is sinds 2017 opgeven, hoewel hun site anders laat vermoeden. De nieuwsbrief van gemeente Amsterdam van 31 januari 2019 verzuimt ook te melden dat “verhuisregeling voor ouderen” niet voor alle ouderen geldt. Kortom, een hele foute boel. Waarbij een groot deel van onze oude en kwetsbare buurtgenoten ernstig misleid worden en in de steek gelaten.

In samenwerking met een aantal van hen, o.a. Vera Bloot (71 jaar) vraagt Zora aandacht voor dit probleem, mede vanwege de onvoldoende urgentie binnen het politiek – en ambtelijk apparaat.

Zie ook https://www.parool.nl/opinie/-ouderen-die-van-particulieren-huren-worden-vergeten~a4623697/

Waar ben je naar op zoek?