14 december 2012

Vastgoedaso’s van Bossestraat aangepakt

Het afgelopen jaar zijn in de van Bossestraat diverse, naast elkaar gelegen panden in korte tijd ‘opgeknapt’ en op kamerbasis verhuurd aan studenten. De appartementen huisden tussen de 4 en 7 studenten, in kamers van niet meer dan 6m2. De PvdA West is dan ook verheugd dat het stadsdeel nu hoge boetes oplegt aan de eigenaars van de panden. Voor de studenten is het wonen in deze kamers al geen pretje, maar evenmin voor de buurt: de plotselinge sterke toename van studenten leidde tot behoorlijke overlast. Fractievoorzitter Erik de Groot is blij met de boetes: “Deze woningen werden tegen exorbitant hoge prijzen verhuurd: bijvoorbeeld €2000,- per maand voor een woning van 50m2, een woning die normaal gesproken in de sociale sector zat! In mijn blog noemde ik dit niet voor niets volkomen asociaal. De hoge boetes voor deze huisjesmelker zijn dan ook volkomen terecht.”

Ook de tussenpersonen die de woningen, vaak via Facebook, aan de man brachten zullen worden beboet. Het is nog onduidelijk wat er staat te gebeuren voor de studenten die nu in de woningen zitten. Erik de Groot benadrukt: “Het is vervelend voor de studenten. Ik begrijp dat ze blij waren met het feit dát ze een kamer hadden, maar toch kan dit niet de manier zijn waarop we Amsterdammers laten wonen.”