Verslag Algemene Ledenvergadering en thema avond

24 november 2020

Afgelopen 19 november organiseerden we namens de afdeling Amsterdam West weer een Algemene Ledenvergadering (ALV), gevolgd door een inhoudelijke discussieavond. Het thema van deze keer was Amsterdam Aardgasvrij. Hiervoor hadden wij Eef Meijerman en Anne Ancuta uitgenodigd om inhoudelijk over het thema te spreken. De vergadering vond ditmaal online plaats.

Aan het begin van de avond gaf Hans Weevers, onze voorzitter van het afdelingsbestuur, een warm welkom aan de nieuwe Dagelijkse Bestuurder in Amsterdam West, Carolien de Heer. Zij heeft sinds een maand de positie in West ingenomen. Carolien vertelde kort hoe haar eerste maand is verlopen. De geest van Jeroen van Berkel waart nog rond, dat vindt Carolien fijn. Je merkt ook dat hij erg geliefd is, gaf Carolien aan. Carolien vindt het werk erg leuk. Hans wenste haar succes namens onze afdeling. Ook Zora Duvnjak, stadsdeelcommissielid in West, heette Carolien nog even persoonlijk welkom. Vervolgens nam Hans de agenda met ons door. Er stonden enkele punten op die we gingen behandelen voordat we aan de discussieavond konden beginnen. We begonnen met het concept Werkplan. Deze is ook op de website te vinden onder het kopje Vereniging. Er waren geen aanmerkingen op het werkplan, en zodoende is het plan bij acclamatie aangenomen. Het volgende puntje op de agenda was de conceptbegroting. Daan Boerlage, penningmeester van het afdelingsbestuur West, gaf nog een korte toelichting met betrekking tot het budget en hoe het afdrachtssysteem ongeveer werkt. Vanuit de vergadering was er nog de vraag waarom er niks begroot is bij het fondsenwerven. Daan legde uit dat fondsenwerven niet via de onderafdelingen loopt, maar via de centrale stad. Verder was er nog een vraag over de uitgaven, bij de post vergaderkosten. Vanuit de vergadering werd er gevraagd of hier bijvoorbeeld huisvesting mee wordt bedoeld, maar dat het dan vreemd is dat deze post op €0 begroot is bij de uitgaven. Daan legde uit dat het PvdA pand gefinancierd wordt door andere stadsdelen. De vergaderkosten op onze begroting zijn wat hoger omdat de ALV-kosten er bijvoorbeeld ook door betaald worden, zoals de zaalhuur en drankjes. Na deze vraag is ook de begroting bij acclamatie aangenomen.

Het volgende puntje op de agenda was de voordracht van drie nieuwe bestuursleden voor het afdelingsbestuur: Victor Bouman, Ditte Hofmeester en Marene Elgershuizen. Victor en Ditte stelden zichzelf even kort voor. Marene zou later aansluiten bij de vergadering en heeft zich toen nog even voorgesteld. De ALV heeft ingestemd met het aanstellen van de nieuwe bestuursleden. Vervolgens gaf Hans aan dat zijn termijn binnen het bestuur met twee jaar verlengd moet worden. Ook hier is de vergadering bij acclamatie mee akkoord.

Om 20:00 uur begonnen we met de themavond: Amsterdam Aardgasvrij. Eef Meijerman trapte de avond af. Eef houdt zich bezig met aardgasvrij maken van Amsterdam, en werkt bij !WOON. Eef gaf aan dat we stoppen met aardgas in Groningen, maar dat we daarmee opzoek moeten naar andere bronnen. We hebben immers nog steeds gas nodig. Hierdoor ben je bijvoorbeeld op dit moment afhankelijk van gas uit Rusland en de Verenigde Staten, want olie en kolen zijn ook geen goed alternatief. Ook kernenergie is geen populaire energiebron. Eef gaf aan dat in vergelijking met landelijk Amsterdam 10 jaar eerder van het aardgas af wil, 2050 om 2040. Eef legde uit dat !WOON de bewoners informeert over de transitie naar aardgasvrij en hen meeneemt in de transitie.

Vervolgens ging de digitale microfoon naar Anne Ancuta. Ze gaf aan graag in te willen gaan op alternatieve energiebronnen. Eerst ging ze inhoudelijk in op het verhaal van Eef, bijvoorbeeld of 2040 niet te hoog gegrepen is en of het voor veel huishoudens niet onbetaalbaar is om hun huis te verduurzamen. Vervolgens nam Anne verschillende alternatieve energiebronnen met ons door:  wind- en zonne-energie, kernenergie en groen gas. Elke energiebron heeft haar voor- en nadelen, zoals het feit dat wind- en zonne-energie nogal seizoensgebonden is en nog niet heel efficiënt. Groen gas is bijvoorbeeld simpel, maar de technologie staat nog in de kinderschoenen. Na de presentatie van Anne hadden de aanwezigen de ruimte om vragen te stellen aan de sprekers. Hier kwamen verscheidene onderwerpen voorbij, zoals de betaalbaarheid, de rol van stadswarmte in West en de vraag of kerncentrales wenselijk zijn.

We kijken terug op een geslaagde ALV met onder andere de benoeming van nieuwe bestuursleden en een levendige discussie omtrent toekomstige energiebronnen.