Verslag kerstborrel 2020

19 december 2020

Afgelopen woensdag, 16 december, hadden we weer onze jaarlijkse kerstborrel. Niet fysiek, maar digitaal dit jaar. Ook de fractieleden namens de PvdA waren aangesloten. Zij begonnen met een terugblik op de afgelopen tweeëneenhalf jaar. Wat is er bereikt en waar willen we op inzetten in de aankomende periode? Natasja trapte af met het gebied in haar portefeuille, het Westerpark. Het onderwerp ‘drukte’ was prominent aanwezig in het stadsdeelkantoor afgelopen jaren. Het Westerpark werd namelijk  een soort slachtoffer van haar eigen succes: het werd er simpelweg te druk. Onder andere door het hoge aantal evenementen dat er gehouden werd. Maar mede door goed werk van de onze fractie is er een mindering in evenementen gerealiseerd. Ook kwam het Marktkwartier voorbij. Hier worden veel woningen gebouwd en mede door het werk van de PvdA komt er een brede variatie aan woningen in de toekomst, niet alleen voor de rijken. Een ander succes was het behoud van de boekenkasten op de Van Limburg Stirumstraat. Ook door de inzet van onze fractie zijn de boekenkasten behouden gebleven.

Zora vertelde over haar werk in Oud-West en de Baarsjes.  Het mooiste van de afgelopen jaren voor haar vond ze dat zij de PvdA zichtbaar gemaakt heeft, niet alleen in West, maar in heel Amsterdam. Hier krijgt ze veel energie van. Ook heeft Zora zich ingezet voor ouderen die huren in de particuliere sector. Tevens heeft ze zich ingezet voor zinloos geweld in West.

Frank van der Wende heeft Bos en Lommer in zijn portefeuille. Frank heeft zich onder andere gebogen over de opzet van het Bos en Lommerplein en de markt die hier aanwezig was. In 2021 zal de markt in een nieuwe vorm terugkomen. Ook is Frank betrokken geweest bij de advisering omtrent het winkelcentrum bij Gulden Winckel. Het derde punt waar hij zich mee bezig hield was democratisering in West. Mooi succes is dat er enkele bewonersinitiatieven gerealiseerd zijn.

Na het terugblikken, was het tijd om vooruit te kijken. Waar willen onze fractieleden zich voor gaan inzetten de aankomende periode? Natasja wil zich inzetten voor sociale voorzieningen rond het Westerpark. Tevens gaat ze zich hard maken voor woningen voor midden-inkomens in het gebied. En er zal gekeken worden naar lokale media in West, waarmee de verbinding rond het Westerpark bevorderd kan worden.

Zora wil bezighouden met de leegverkoop van sociale huurwoningen. Plus, ze wil zich inzetten tegen de bouwwoede in ons stadsdeel.

Frank blijft zich bezighouden met het Gulden-Winckel gebied. Tevens komt hier de integrale aanpak van de kolenkitbuurt bij en ook het Bos en Lommerplein plus de markt blijft een onderwerp voor 2021.

De fractieleden deden nog een oproep aan de aanwezige in de vergadering, of er nog punten waren waar de leden van de fractie op kunnen letten de aankomende periode. Er kwamen verschillende onderwerpen naar boven, waaronder het tegengaan van huisuitbreidingen in West en oog voor de wereld ná Corona, bijvoorbeeld in de jeugdzorg.

Het tweede deel van de avond stond in het teken van onze speciale gast Attiya Gamri, nummer 27 op de Kandidatenlijst voor de Tweede Kamer. Ze is geboren in Zuidoost-Turkije, maar van Assyrische afkomst. Op haar 8e is ze met haar ouders naar Nederland gevlucht. Tijdens de borrel nam ze ons mee in haar verhaal. Met haar woorden nam Attiya ons mee naar haar geboortedorp, waar geen elektriciteit was en geen kranen waren.

Attiya als kind in Turkije

Ze vertelde dat alles wat het dorp binnenkwam in het teken stond van angst: fundamentalisten die schapen meennamen, of het mooiste meisje van het dorp. Eens in de zoveel tijd ging Attiya met haar moeder naar de stad om spullen te halen, die in het dorp weer verkocht konden worden. Dan konden de ouders bijvoorbeeld weer stof kopen om kleding te maken. De trip naar de stad was altijd angstig, gaf Attiya aan. Ze werden bekogeld , bespuugd en uitgescholden. Veelal omdat ze van een andere afkomst waren of een andere taal spraken. De ouders zagen in het dorp geen toekomst meer, dus besloten ze te vluchten. Eerst op de ezel, later met vrachtwagens. ‘Holland’ zou de bestemming worden, zo werd er gezegd tijdens de lange tocht vanuit Turkije . Eenmaal aangekomen in Nederland kwam de cultuurshock. Opeens waren overal auto’s, stromend water uit kranen of wc’s en stofzuigers. Het is Attiya echter gelukt om binnen 30 jaar hier een leven op te bouwen, en een leidinggevende functie te vervullen bij een organisatie. Veel van de kansen die Attiya gegrepen heeft, heeft zij te danken aan de PvdA, stelt ze. Nu heeft Attiya het goed, maar er zijn nog steeds mensen die het minder hebben. Deze groep helpen, is voor Attiya de prikkel geweest om de politiek in te gaan. Want iedereen verdient het om de sociale ladder te beklimmen.