Verslag Vrouwenevent 7 september 2020

13 september 2020

Afgelopen maandag, 7 september, organiseerden we als PvdA Amsterdam West ons eerste activiteit na het zomerreces. Dit keer streken we neer in het altijd knusse Buurtsalon Jeltje. Door de ruime zaal konden we gelukkig genoeg afstand tussen elkaar creëren om de RIVM-richtlijnen na te leven. We hadden een interessante thema-avond, die in het teken stond van de vrouw. Op twee onderwerpen gingen we dieper in, namelijk gelijke betaling voor mannen en vrouwen, en abortus. Hiervoor hadden we drie sprekers uitgenodigd die hier bij uitstek over konden spreken: Tweede Kamerlid Lilianne Ploumen, FNV-bestuurder in opleiding Lisa Grooteman, en Eva de Goeij, programma manager bij het Humanistisch Verbond.

Lisa had een bevlogen, persoonlijk verhaal, waarmee ze het publiek meenam in haar strijd tegen de loon ongelijkheid. Ook kwam Lisa met enkele harde cijfers, waaruit bleek dat we qua gelijke arbeidsbeloning tussen man en vrouw het niet zo goed doen in Nederland, in vergelijking met de rest van Europa. Werk aan de winkel dus.

Na Lisa werd het podium geschonken aan Lilianne Ploumen. Ons Tweede Kamerlid reflecteerde vanuit een politiek oogpunt op Lisa haar woorden. Lilianne gaf een mooi voorbeeld vanuit IJsland, waar de loonkloof effectief wordt aangepakt. Waar bedrijven en instanties in Nederland zich alleen hoeven te verantwoorden wanneer zij aangeklaagd zijn voor ongelijke beloning, daar draaien ze het in IJsland om. In het Scandinavische land zijn bedrijven en instanties bij voorbaat al verplicht om aan te geven dat zij aan gelijke beloning doen, ongeacht of er een aanklacht binnen gekomen is. Dit gaf de zaal stof tot nadenken. Tussendoor kwamen er vanuit de zaal, en online via de stream, vragen voor de sprekers. Zo werd het een boeiend interactief gesprek tussen de sprekers en de aanwezige gasten.

Vervolgens nam Eva ons mee in de wereld van de abortuszorg, en de taboesfeer die er bijvoorbeeld nog steeds heerst omtrent het onderwerp. Ook werd er gesproken over de steeds feller wordende demonstraties die plaatsvinden bij abortusklinieken. Lilianne haakte aan om onder meer te vertellen over de laatste ontwikkelingen in Den Haag omtrent de abortuszorg.

Niet alleen vanuit Den Haag of de vakbonden kan er verandering ontstaan. De rode draad van de avond was het feit dat iedereen kan bijdragen aan verandering zolang je je maar uitspreekt. Er werd door de sprekers opgeroepen om als collectief een geluid te laten horen. Door je bijvoorbeeld aan te sluiten bij de diverse initiatieven die er al bestaan. Initiatieven die gedurende de avond voorbijkwamen zijn bijvoorbeeld omdatikhetverdien.nl en openoverabortus.nl. Samen bereiken we meer dan in ons eentje. Want dat er nog een lange weg te gaan is naar bijvoorbeeld gelijke arbeidsbeloning of een compleet vrije keuze voor abortus, dat moge duidelijk zijn.