8 juni 2012

Voetballen tegen overgewicht

Op woensdagmiddag 13 juni vanaf 14:30 organiseert de PvdA Amsterdam West samen met de PvdA Amsterdam een voetbaltoernooi voor kinderen uit de Kolenkitbuurt in Amsterdam West. De Kolenkit is een van de buurten in het stadsdeel waar het percentage kinderen met een ongezond gewicht erg hoog ligt. In Amsterdam heeft een kwart van de kinderen een ongezond gewicht. Van de 10-jarige Turkse kinderen is vier op de tien kinderen te dik. Naast gezond en met mate eten, is voldoende beweging een essentieel onderdeel van een gezonde levenstijl.

In de Amsterdamse Gemeenteraad zet PvdA raadslid Maarten Poorter zich in voor beleid tegen kinderobesitas. “Bewegen is nodig om gezond te blijven, maar het is ook leuk. Met dit voetbaltoernooi willen we dat laten zien,” aldus Poorter. Deze zomer zal de PvdA Amsterdam samen met lokale stadsdeelfracties sportactiviteiten organiseren in wijken met een groot percentage te dikke kinderen.

Op initiatief van deelraadslid Orhan Kayar vindt de aftrap van de reeks sportacties plaats in de Kolenkitbuurt in Amsterdam West. Op het Cruyffcourt Oranjeveld, midden in de wijk, zullen kinderen uit de buurt en spelers van AVV Sloterdijk het tegen elkaar opnemen. Voorafgaand aan het toernooi geeft PvdA deelraadslid Silvester Heijdemann een voorlichting over gezonde voeding aan groepen 5 en 6 van de Bos en Lommerschool.

Als trekker en rolmodel is Djavan Anderson aanwezig, profspeler bij de jeugdselectie van Ajax. Een voetbalcarrière bij Ajax is de droom van veel Amsterdamse kinderen. De aanwezigheid van Djavan kan de kinderen en hun ouders inspireren meer te bewegen, gezond te leven en door te zetten. Alle buurtkinderen, hun ouders en betrokken organisaties zijn van harte uitgenodigd om mee te doen of de kinderen te komen aanmoedigen.

14:30 Warming-up door Djavan Anderson, speler bij de jeugdselectie van Ajax

14:45 Start voetbaltoernooi