Vrouwenevent in West: Equal Pay en Abortus

30 augustus 2020

Wij willen je graag uitnodigen voor het Vrouwenevent in West: Equal Pay en Abortus

7 september 2020

Inloop 19:30, aanvang 20 uur

Locatie: Buurtsalon Jeltje, Eerste Helmersstraat 106-N, 1054 EG, Amsterdam-West

Toegang: vrij voor max. 25 personen, verplicht reserveren via https://forms.gle/wKSHcgquiYhQ9Jys5

Online streaming zal er zijn via https://www.facebook.com/pvdaamsterdamwest/ voor wie liever thuis blijft.

Sprekers: Lilianne Ploumen, Lisa Grooteman, Eva de Goeij

Moderator: Marene Elgershuizen

Baas in eigen Beurs en Buik: de loonkloof en reproductieve rechten

Gelijke beloning voor gelijk werk is al tientallen jaren een centraal thema in de vrouwenbeweging. Nog altijd is de loonkloof niet gedicht. Gemiddeld verdienen vrouwen wereldwijd zo’n 20% minder dan mannen en voor vrouwen van kleur loopt dat percentage zelfs op tot 38%. Het thema is de afgelopen twee jaar weer hoger op de politieke agenda komen te staan door acties als “Waar is mijn 300.000,- ?”. Lisa Grooteman zal ons meer vertellen over de problematiek én natuurlijk over de oplossingen.

Na de bezetting van de kliniek in Bloemenhove in 1976 trad in 1984 de huidige abortuswetgeving (Wafz) in werking. De Nederlandse wet staat nog altijd in het Wetboek van Strafrecht, alsmede de gehekelde 5 dagen bedenktijd. Op 26 juni jl. bood minister De Jonge de 224 pagina’s dikke Tweede Evaluatie van de Wafz aan de Tweede Kamer aan. In hoeverre kan dit rapport een aanzet zijn voor een eventuele herziening van de wet? En waarom is abortus in landen als Canada wel een zaak van alleen de vrouw en haar arts?

Eva de Goeij werd vorig jaar belaagd door anti-abortus activisten en zet zich bij het Humanistisch verbond in voor zelfbeschikking.

Sprekers:

Lilianne Ploumen is o.a. voormalig minister van Ontwikkelingssamenwerking en oud-directeur Mama Cash. In 2017 initieerde zij het plan om ongelijke beloning strafbaar te stellen en werkgevers verantwoordelijk te maken voor het rechtvaardigen van verschil in loon. In hetzelfde jaar zette zij de internationale beweging en fonds She Decides op, als antwoord op de restrictieve plannen van president Trump. De financiering van veilige gezondheidszorg voor vrouwen werd met Trump’s Global Gag Rule stopgezet, maar middels She Decides weer gewaarborgd.

Lisa Grooteman is een jonge bevlogen vakbondsvrouw. Zij zet zich voor de positie van vrouwen op de arbeidsmarkt. Met als doel economische zelfstandigheid, een basis-ingrediënt voor de zelfbeschikking en emancipatie van vrouwen. Lisa werkt als bestuurder i.o. bij vakbond FNV, is ambassadeur bij #omdatikhetverdien, zit in de RvA van Ambitieuze Meisjes, en is regiocoördinator voor het VSBfonds bursalennetwerk. Een van de thema’s waar Lisa voor strijd is gelijke beloning voor mannen en vrouwen.

Eva de Goeij werkt als programma manager Zelfbeschikking bij het Humanistisch Verbond. Zij is initiatiefnemer van de Abortusbuddy’s (www.samennaardekliniek.nl). Eva is neurobioloog met interesse in gender en seksualiteit. Ze zet zich in voor een goede toegang en kwaliteit van de abortuszorg in Nederland, ze wil het taboe op abortus aanpakken (www.openoverabortus.nl) en de pro-choice beweging verenigen.

Geef je op via: https://forms.gle/wKSHcgquiYhQ9Jys5

Vragen? mail naar: [email protected]