Bereikbaarheid

De stad slibt dicht. De wegen naar het centrum door onze stadsdelen zijn overbelast. Straten hebben de vuilste lucht van Nederland. De PvdA heeft een haat-liefde verhouding met de auto. We willen dat West bereikbaar is met de auto, en gunnen mensen het gemak en hun mobiliteit. Tegelijkertijd storen we ons aan de overlast en de onveiligheid van het autoverkeer.

Voetgangers en fietsers zijn het meest kwetsbaar in het verkeer. Kinderen moeten langs veilige routes naar school kunnen lopen. Fietsers krijgen meer veilige, doorgaande fietsroutes. Om West en de stad bereikbaar te houden en de lucht schoner te krijgen, pakken we het probleem aan bij de bron: minder én schonere auto’s in de stad. Ondertussen moet het openbaar vervoer (OV) een goed alternatief bieden.

Concreet:

  • Er komen minstens twee nieuwe fietsroutes. Eén van noord naar zuid langs de Kostverlorenvaart en één van oost naar west vanuit de Jordaan over het Food Center terrein en verder dwars door het ‘oude’ stadsdeel Bos en Lommer. Op deze nieuwe fietsroutes wordt het gebruik door scooters en bromfietsers zoveel mogelijk ontmoedigd.
  • Scooters worden waar mogelijk geweerd van de fietspaden.
  • Meer fietsenrekken en inpandige stallingen. Doel is minstens één plek voor elke (in gebruik zijnde fiets). Wrakken worden snel verwijderd door de milieupolitie.
  • Voor elk van de 17 meest gevaarlijke kruisingen (‘black spots’) wordt nog in 2010 een plan van aanpak opgesteld.
  • Scholen wordt gevraagd wat er moet gebeuren om de loop- en fietsroutes (‘kindlinten’) veiliger te maken. Het resultaat wordt meegenomen in de buurtleefbaarheidsplannen.
  • Overal waar het maar enigszins mogelijk is gaat de maximumsnelheid naar 30 km per uur.
  • Minder vrachtverkeer door West. Allereerst door het vrachtverkeer van en naar het Food Center verder te verminderen en om te leiden over de Haarlemmerweg.
  • Handhaven van de 80 km per uur op de A10. En als de tweede Coentunnel en Westrandweg straks af zijn, de A10 meer inzetten voor bestemmingsverkeer.
  • We reserveren parkeervergunningen voor schone auto’s. In 2009 5%, en in 2013 (als de vraag er is) 10%.
  • Iedere locatie in West moet vanaf de treinstations goed bereikbaar zijn met OV. We laten onderzoeken of dit nu zo is. We willen dat de ringlijn tussen centraal station en Sloterdijk voltooid wordt en een halte in Westerpark krijgt.
  • De PvdA wil dat alle tram- en bushaltes toegankelijk zijn voor rolstoelers en blinden. Bij de bushaltes zorgen we hier zelf voor, voor de tramhaltes bepleiten we dit bij de centrale stad.