Bewonersparticipatie

Voor ons is besturen: samen met bewoners en ondernemers werken aan de toekomst van Amsterdam West. Niet vanachter je bureau zeggen hoe het beter moet. Wel tussen de mensen staan, bereikbaar zijn, luisteren, goede ideeën oppikken en beloften nakomen. Aanwezig zijn, ook als we geen panklare antwoorden hebben. West is een stadsdeel waar bewoners betrokken zijn bij hun omgeving. Onze bewoners nemen verantwoordelijkheid en durven anderen op hun eigen verantwoordelijkheid te wijzen: we zijn baas over onze eigen straten en pleinen.

De directe leefomgeving van bewoners is hun eigen buurt. Hier is waar ze de resultaten – successen én mislukkingen – van het overheidsbeleid beleven en beoordelen. Bewoners weten vaak zelf het beste wat er nog aan hun buurt schort en wat er het beste aan gedaan zou kunnen worden. Daarom is het verstandig om gebruik te maken van deze kennis en ervaring en de mensen in de buurt, bewoners én ondernemers, een belangrijke stem te geven bij het ontwikkelen van plannen die hun buurt raken, bijvoorbeeld de leefbaarheidsplannen. Ze moeten hierbij in een zo vroeg mogelijk stadium worden betrokken, zodat ze nog serieus invloed kunnen uitoefenen: meespraak.

In Amsterdam West zijn al allerlei verschillende initiatieven voor bewonersparticipatie. Die initiatieven zijn uit de verschillende buurten opgekomen en in de geschiedenis zo gegroeid. Dat is prima en moet zo blijven. We gaan uitzoeken wat werkt en wat niet, waarover bewoners tevreden zijn en waarover niet. En natuurlijk van elkaar leren. Met als doel de betrokkenheid van bewoners te vergroten. Bewoners zelf moeten weten wat er speelt en bij wie ze terecht kunnen. Stadsdeel West heeft daarvoor eigen, duidelijke kanalen, zoals een stadsdeelkrant en een goede website. We presenteren niet alleen plannen, maar ook de resultaten. Als we ons ergens mee bemoeien, laten we ook weten hoe het afgelopen is. Bestuurders en raadsleden zijn makkelijk bereikbaar en laten hun gezicht zien in de buurten.

Om het goede van de ‘oude’ stadsdelen te behouden gaan we buurtgericht werken. Zo krijgt ieder van de ongeveer 20 buurten een buurtleefbaarheidsplan en wordt de veiligheid op buurtniveau verbeterd met buurtveiligheidsteam. De sociale structuren van de oude stadsdelen veranderen niet door de schaalvergroting. De stadsdeelorganisatie wordt zo ingericht dat wat er leeft bij de bewoners in de verschillende buurten zwaar weegt bij het maken van plannen op elk beleidsterrein. Iedere portefeuillehouder wordt het aanspreekpunt voor een aantal buurten. Ook de raadsleden van de PvdA zullen buurten ‘adopteren’. En iedere buurt krijgt een ambtenaar als buurtmanager. Die kent de buurt en de mensen die er wonen en heeft een buurtbudget om snel te kunnen handelen.

Concreet:

• Bewoners praten mee en kunnen invloed uitoefenen. Niet alleen aan het einde van de planvorming, maar juist ook als de plannen nog vorm moeten krijgen. Straat op de schop? Bewoners praten vanaf het begin mee over de inrichting. Lopende convenanten met buurtorganisaties en belangengroepen worden geëvalueerd en zo mogelijk voortgezet en/of uitgebreid.
  • Direct na de verkiezingen wordt een door bewoners gedragen visie op bewonersparticipatie opgesteld.
  • Burgerinitiatieven komen op de agenda van stadsdeelraad en bestuur.
  • Iedere buurt krijgt een buurtportefeuillehouder, met een spreekuur in de buurt.
  • PvdA-raadsleden adopteren buurten.
  • Iedere buurt krijgt een buurtmanager.
  • Iedere buurt heeft een buurtbudget. Bewoners besluiten zelf wat daarmee wordt gedaan.
  • Een digitaal bewonerspanel Amsterdam West wordt gecreëerd en gebruikt voor het regelmatig voorleggen van vragen over het stadsdeel.
  • Via een ‘klachtenknop’ op de stadsdeelsite kunnen burgers eenvoudig hun klachten kwijt over onder meer de openbare ruimte. Wie een klacht doorgeeft, wordt binnen 24 uur teruggebeld met informatie over de afhandeling. Binnen een week wordt actie ondernomen.
  • De communicatie geschiedt in voor bewoners begrijpelijke taal. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar mensen die analfabeet zijn of een lichte verstandelijke handicap hebben.
  • De bestuurders hebben een spreekuur in de buurten.

Waar ben je naar op zoek?