Huurdersondersteuning

Wat er ook gebeurt met een huis, huurders dienen goed beschermd te zijn tegen huiseigenaren die met alle legale en illegale middelen hun huurders uit hun woning proberen te pesten. Huiseigenaren, zonodig ook corporaties die hun bezit verwaarlozen en hun huurders zo somsletterlijk in de kou zetten, worden met de wet in hand gedwongen hun woningen op te knappen.

De PvdA West wil dat het stadsdeel alles op alles blijft zetten om deze praktijken de kop in te drukken. Allereerst door de Wijksteunpunten Wonen in ons stadsdeel adequaat te blijven ondersteunen. En door zelf op te treden tegen eigenaren die het met moraal en wet niet zo nauw nemen. Ook in stedelijke vernieuwingsprocessen is het ondersteunen van bewoners erg belangrijk. Ook hier ligt een belangrijke taak voor de Wijksteunpunten Wonen. In West blijven zij in ieder geval in elk ‘oude’ stadsdeel spreekuren houden. Samen met de corporaties gaan we experimenteren met manieren om huurders meer invloed te geven op het onderhoud en beheer van het complex waarin ze wonen. Bijvoorbeeld door middel van een huurdersvereniging met eigen financiële middelen, naar het model van een Vereniging van Eigenaren (VVE). Overigens draaien veel Overigens draaien veel VVE’s niet goed. Er is dan sprake van achterstallig onderhoud, weinig daadkrachtig bestuur en er wordt niet genoeg gespaard. Vroeg of laat gaat dit ten koste van de kwaliteit van de woningen en daarmee ook van de buurt. Onder meer door het aanbieden van cursussen en door actief aanschrijven bij achterstallig onderhoud worden VVE’s gestimuleerd goed te zorgen voor hun bezit.

Concreet:

• Actief aanschrijven bij achterstallig onderhoud. Zo nodig knapt stadsdeel de woning op voor rekening van de eigenaar.
  • Steun voor huurders die weggepest dreigen te worden door de huiseigenaar.
  • Wijksteunpunten Wonen worden goed ondersteund. Zij houden voldoende spreekuren, verspreid over het stadsdeel.
  • Experimenteren met huurdersverenigingen en betrokkenheid van huurders bij onderhoud en beheer.
  • Cursussen voor VVE’s.