Sport

De PvdA stimuleert sport. Sporten is leuk en gezond. Sport brengt mensen samen. Sporten zorgt dat kinderen genoeg bewegen en niet te dik worden en houdt ouderen langer fit. Wij zorgen voor de accommodaties en staan de verenigingen zo nodig bij met raad en daad.

De bewoners van West sporten veel, ongeorganiseerd, in clubverband of op sportscholen. Binnen en buiten het stadsdeel. De PvdA wil dat bewoners die willen sporten, kunnen sporten, ook als ze een beperking hebben. Kinderen met een beperking moeten terecht kunnen bij reguliere sportverenigingen. Dat is geen gemakkelijke opgave in het dichtstbevolkte deel van de stad. Daarom zijn we zuinig op de bestaande accommodaties. Kwaliteit, bereikbaarheid en toegankelijkheid voor mensen met een beperking staan voorop. We werken nauw samen met sportverenigingen. Van de sportverenigingen en sporters verwachten we dat ze samenwerken om de beperkte ruimte maximaal te benutten. Dat betekent een intensievere programmering van de accommodaties waar mogelijk. En dat verenigingen en gebruikers meewerken als de behoefte aan sport verandert, zodat dit doorwerkt in de programmering van de accommodaties.

Het stadsdeel heeft ook een eigen sportaanbod, op straat en binnen. Met sportbuurtwerk en via gesubsidieerde instellingen voor aparte doelgroepen als kinderen, jongeren en ouderen. Dat aanbod willen me meer en meer gaan verbinden met het aanbod van verenigingen en sportscholen. Dit gebeurt bijvoorbeeld al bij ‘Jumpin’, waarbij kinderen via sport op school kennis maken met sportclubs.

Concreet:

• Behoud van de bestaande accommodaties.
  • Professioneel beheer en onderhoud van de accommodaties.
  • Programmering accommodaties aanpassen aan de behoefte van bewoners.
  • Verenigingen waar nodig met raad en daad bijstaan om ze goed te laten functioneren.
  • Beweegprogramma’s voor de jongste kinderen op de voorschool en in de kinderdagverblijven.
  • Elke school heeft een sportbuurtclub.
  • Sportbuurtwerk, sport op straat en scholen verbinden met sport in verenigingsverband.
  • Openstellen gymzalen en andere buurtplekken voor bewegen en sporten.
  • Ruimte behouden en scheppen voor bewegen in openbare ruimte en ongeorganiseerde sport, zoals in ‘Radiaal West’.