Nieuwe bestuursvoorzitter
De ledenvergadering van 26 november begon met de nodige formaliteiten, zoals de goedkeuring van de begroting en een werkplan voor 2025, maar ook de verkiezing van een nieuwe bestuursvoorzitter. Na enkele jaren van inzet voor de onderafdeling Amsterdam West droeg Victor Bouman het stokje over aan Melodi Dekker, die bij acclamatie werd gekozen.
Panels
Na Melodi’s verkiezing splitsten de leden zich op in drie groepen, die zich bogen over de thema’s groen, huisvesting en de rechtvaardige straat.
Groen
Het panel vond meer groen uiteraard een belangrijk streven, al was het maar omdat van de tien meest versteende nieuwbouwwijken in Nederland er zeven in Amsterdam liggen. En daarvan liggen er twee in West – de Kolenkitbuurt en de Houthavens. Maar, benadrukten de leden, het moet wel groen zijn waar iedereen van kan genieten en dat niet voorbehouden is aan een kleine, bevoorrechte groep.
Een groot probleem daarbij is de auto, die veel plaats inneemt. Aan de andere kant hebben mensen hun auto ook nodig, bijvoorbeeld om naar hun werk te gaan. Bovendien, als parkeerplekken worden opgeheven is dat vaak niet om er groen aan te leggen, maar bijvoorbeeld de verbreding van fietspaden. Een pasklaar antwoord had het panel niet voor dit probleem, al werden voorzichtig oplossingen genoemd als meer ondergrondse parkeergarages, deelauto’s en een nog fijnmaziger openbaar vervoer.
Voor meer groen in de praktijk in de beperkte ruimte die er nu is, deed het panel enkele praktische voorstellen als sedumdaken, postzegelparken, horizontale tuinen, waterdoorlaatbare tegels op parkeerplaatsen, een voedselbos.
De overheid moet zulke oplossingen faciliteren, het benodigde onderzoek uitvoeren en over uitkomsten rapporteren. Initiatieven van buurtbewoners moeten volop gesteund worden. Zulke overheidsinspanningen zijn eenvoudig te rechtvaardigen door te wijzen op de gevolgen van het nalaten ervan, zoals hittestress en een verslechtering van de volksgezondheid.
De PvdA zou een schouw kunnen organiseren in West om plekken te vinden die geschikt zijn voor de aanleg van postzegelparkjes.
Tot slot zou de PvdA groenbeleid moeten inpassen in ander beleid, zoals voor gezond leven (hittestress), huisvesting en een rechtvaardige straat.
Rechtvaardige straat
Bij het indelen van de schaarse openbare ruimte in West gaat het eigenlijk altijd om prioriteiten – welke bestemming krijgt (veel, weinig of geen) ruimte en aandacht: fietsers, auto’s, groen, voetgangers, OV, speeltoestellen, straatmeubilair, toegankelijkheid. Het ligt daarom voor de hand te vragen welke prioriteit het meeste profijt geeft. Van welke keuzes hebben de meeste mensen nut en plezier? Waarbij het natuurlijk altijd moet gaan om een rechtvaardige balans tussen de diverse behoeftes.
Het meest gebruikte vervoermiddel is de benenwagen; mensen lopen voordat ze gaan fietsen of autorijden en ze blijven meestal veel lopen, zeker in de eigen buurt. Dus opleveren ijn trottoirs de belangrijkste plekken op straat en moeten voetgangers/gebruikers van het trottoir de ruimte krijgen die ze nodig hebben – ook als ze zich voortbewegen met rolstoel, rollator of kinderwagen. Auto’s, maar ook fietsen(rekken), groen of reclameborden mogen niet in de weg staan. Desnoods gaat dit ten koste van parkeerplekken voor auto’s – zolang minder validen en laden/lossen waar nodig wel voldoende plek hebben.
Er zijn te weinig fietsenrekken voor alle fietsen in West, maar extra rekken zijn niet per se de oplossing. Meer rekken betekent altijd weer meer fietsen. Er zijn meer fietsen dan bewoners in West. In winkelstraten blijken de fietsvakken te werken, waar fietsen niet vast kunnen worden gezet en dus tijdelijk staan. Ook zou je fietsrekken moeten clusteren, zodat niet overal rekken staan. En natuurlijk heel regelmatig weesfietsen ruimen – niet alleen labelen, ook ruimen. Vaak ruimen.
Hoewel vaak lastig in te passen vanwege de doorstroming van verkeer was het panel vóór speeltoestellen en straatmeubilair, en wel veel – zij het niet overal. De (woon)straat is niet primair bedoeld voor verkeer/logistiek, maar voor straatleven en ontmoeting. Auto’s en fietsen passen zich maar aan, al moeten ook zij zich (voort) kunnen bewegen. Maar niet overal, en zeker niet snel.
Voor zover autoparkeerplaatsen nog blijven, dan bij voorkeur onder de grond of in parkeergarages aan de rand van de stad met goed OV van/naar de buurten. Parkeerplaatsen op straat zouden bij uitstek voorbehouden moeten worden aan minder validen, laden/lossen, verhuizen. Parkeergarages zijn duur, maar ze kunnen een betere leefomgeving en een beter klimaat boven de grond opleveren – wat weer een hoop geld oplevert in andere domeinen (welzijn, zorg, milieu, etc.).
Huisvesting
Het stadsdeel West heeft vergevorderde plannen voor een grootscheepse aanpak van de Kolenkitbuurt. In het noordelijke deel wordt een groot deel van de bestaande woningen gesloopt, maar er komen meer woningen terug dan er nu zijn waaronder meer woningen voor ouderen, jongeren en gezinnen. Het aantal sociale huurwoningen blijft gelijk.
Het panel boog zich met name over de vraag of genoeg rekening was gehouden met de wensen van bewoners. Zij hadden bijvoorbeeld gepleit voor het samenbrengen van huur en koop onder één dak om de sociale cohesie te bevorderen. Rochdale was daartegen omdat er een scheve balans in medezeggenschap zou ontstaan tussen huurders en kopers, een opvatting die door het stadsdeel wordt gedeeld. Ook het panel kon hierin mee gaan, maar had wel wat bedenkingen. Er zijn en worden nog altijd sociale huurwoningen verkocht, waardoor huurders en eigenaren in één VvE terecht komen. Rochdale zou daarom moeten toezeggen dat in de Kolenkitbuurt geen nieuwe sociale huurwoningen worden verkocht. Om toch de sociale cohesie te bevorderen zouden zowel kopers als huurders betrokken moeten worden bij de inrichting van het binnenterrein.
Een ander element dat door buurtbewoners werd ingebracht was dat er meer grote woningen voor gezinnen zouden moeten komen. Volgens het stadsdeelbestuur komt er een mix van sociale huurwoningen, ook voor ouderen en kleine huishoudens, als weerspiegeling van het huidige huurdersbestand van Rochdale. Het panel benadrukt dat er inderdaad een gebrek is in de Kolenkitbuurt aan woningen voor grotere gezinnen, maar dat bij nieuwbouw een evenwicht moet worden gezocht met woningen voor 1- en 2-persoonshuishoudens, die ook vaak klem zitten.