Welzijn

De PvdA staat voor een sociaal stadsdeel. Waar mensen die zorg nodig hebben zorg op maat krijgen. En waar mensen die zorg verlenen op steun kunnen rekenen. Wie niet op eigen kracht mee kan doen krijgt een steuntje in de rug. Om uit het isolement te komen of de eerste stappen op weg naar werk te zetten.

Bewoners van West die zorg nodig hebben omdat ze het alleen niet redden, krijgen die zorg. Als één pakket en snel vanuit het zogeheten WMO-loket (loket voor de diensten in het kader van de Wet Maarschappelijke Ondersteuning), niet versnipperd. Zorg op maat die de zelfstandigheid vergroot. Waar de wet die ruimte biedt, willen we dat mensen zelf kunnen kiezen welke zorg ze nodig hebben en van wie. Ons gaat het om de inhoud en de kwaliteit van de dienstverlening: krijgen ouderen en anderen met een zorgvraag de zorg die ze nodig hebben? Waar mogelijk komt de zorg uit de buurt. Veel zorg wordt verleend door mantelzorgers. Ze doen dat vrijwillig en met veel toewijding. Het is zwaar werk waardoor de mantelzorger zelf soms in de knel komt te zitten. Dat willen we niet. Daarom kunnen mantelzorgers op ons rekenen. Ons zorgbeleid geven we vorm in overleg met het zogeheten WMO-raad, waarin ook mantelzorgers en zorgcliënten in West zitting hebben, en met organisaties van ouderen en gehandicapten.

Ouderen tellen mee omdat ze dat verdienen. Ze wonen hier vaak vele tientallen jaren en hebben Amsterdam West gemaakt tot wat het is. Ze hebben Amsterdam West zien veranderen en steeds weer hun plek gevonden. Ook zij zijn Amsterdam West. Ze zijn ons grijze goud. Daarom maakt de PvdA zich sterk opdat ze hier kunnen blijven wonen als ze dat willen. En dat ze zich hier thuis kunnen blijven voelen.

De PvdA wil dat iedereen volwaardig mee doet in de samenleving. Waar mogelijk op eigen kracht. Door een baan, of door een stage- of werkervaringsplaats. Of als vrijwilliger in de buurt of op de sportvereniging, als mantelzorger, als actieve ouder op school. Betaald of onbetaald, wie meedoet is en blijft betrokken. Een deel van de bewoners van ons stadsdeel lukt het niet om op eigen kracht deel te nemen aan het maatschappelijk leven. Ze doen sociaal of maatschappelijk niet mee en verkeren in een isolement. Tegelijkertijd zijn er bewoners die wel uit zichzelf mee willen doen en die dat vanwege hun chronische ziekte of beperking niet lukt. Vaak omdat ze over het hoofd gezien worden als plannen gemaakt worden. Aan beide gaan we wat doen.

Concreet:

• Bereiken van de doelgroep. Iedereen weet het WMO-loket te vinden of wordt door het WMO-loket gevonden.
  • Er valt wat te kiezen. Het stadsdeel voert de regie en niet de aanbieders van zorg.
  • Het ‘Huis van de buurt’ in Oud-West, dat zorg en ontspanning biedt aan ouderen én andere buurtbewoners, is een rolmodel. Daar willen we er meer van.
  • Goede voorlichting en – waar nodig steun – aan mantelzorgers. Ook voor jongeren die zich vaak niet bewust zijn van de zware taak die ze op zich genomen hebben.
  • Voorzieningen (winkels, loketten) zijn in debuurt en bereikbaar en toegankelijk.
  • Zorg, waar nodig wordt op maat geleverd (zie hierboven).
  • Welzijnsvoorzieningen gericht op meedoen en het voorkomen en doorbreken sociaal isolement.
  • Bewonersadviseurs bezoeken ouderen, helpen ze gebruik te maken van de voorzieningen waar ze recht op hebben (zorg, inkomensondersteuning, schuldhulpverlening).
  • Stimuleren huisvesting en woonvormen die zelfstandigheid ondersteunen.
  • Betrokkenheid (bijvoorbeeld via ouderenadviesraad) bij beleidskeuzes.
  • Waardering, ondersteuning en begeleiding voor vrijwilligers. Opbouwwerk dat vrijwilligerswerk stimuleert, begeleidt en helpt op eigen benen te staan.
  • Doorgaan met activiteiten gericht op sociaal en maatschappelijk meedoen. We zoeken de mensen (thuis) op en bieden ze een weg uit hun isolement, misschien wel op weg naar werk.
  • Ons steeds de vraag stellen of wat we doen en organiseren ook bereikbaar is voor chronisch zieken en mensen met een beperking. Ons motto daarbij is ‘gewoon waar mogelijk, speciaal waar nodig’.