Parkeren

Parkeerbeleid is maatwerk omdat in het ene deel van West de parkeerruimte schaarser is dan in het andere. Op sommige plekken zijn de straten zo smal en vol met auto’s dat er nauwelijks stoep en speelruimte is. In andere delen is er alleen overdag, in weer andere juist ’s avonds een probleem.

Meer parkeerplaatsen op straat is vrijwel nergens een optie. Nog meer parkeerplaatsen zou ten koste gaan van de toch al schaarse openbare ruimte en het groen. Bovendien trekt het meer auto’s aan. Dat lost niets op. Ondergronds parkeren
kan een oplossing bieden. Wat ons betreft alleen als het op straat meer ruimte voor spelen, stoep en groen oplevert. En dan nog zal het, gezien de bezuinigingen waarvoor we staan, lastig worden er geld voor te vinden.

Concreet:
• De gevolgen van de crisis zetten de mogelijkheden voor buurtgarages onder druk. Als ze gebouwd kunnen worden dan worden buurtgarages voor alleen bewoners gebouwd om op straat meer ruimte te krijgen voor bijvoorbeeld groen, spelen en fietsparkeren. Hoofdregel is één plek onder de grond erbij, één plek op straat weg. Hier kan alleen van afgeweken worden (dus minder op straat weg) als het gewenste straatbeeld dit toelaat. Nieuwe plannen voor bewonersgarages worden gemaakt in het kader van de leefbaarheidsplannen per buurt.
• De plannen voor de twee bewonersgarages onder de Singelgracht worden voortgezet, onder de voorwaarde dat de openbare ruimte in de omliggende buurten volgens de hoofdregel één op één verbeterd wordt. Voor de garage onder de Admiralengracht wordt de bestaande afspraak twee onder de grond erbij, één boven de grond weg gehandhaafd. En ook voor deze plannen geldt dat we ze moeten kunnen betalen. Onder nieuwbouwprojecten worden bewonersgarages gerealiseerd.
• Bezoekersgarages worden alleen gebouwd met een specifieke functie. Voorbeelden zijn de garage voor de bezoekers van De Hallen (gepland) en onder het Surinameplein (in onderzoek om de stad te ontlasten). Beide krijgen overigens ook bewonersplaatsen. Bezoekersgarages worden gefinancierd uit de opbrengsten van parkeergelden.
• Parkeervoorzieningen worden betaald uit het parkeerfonds, waarin de opbrengst van vergunningen en meters gestort wordt. Daarnaast wordt het parkeerfonds gebruikt voor onderhoud van wegen en verbeteren van de openbare ruimte (speelruimte, postzegelparken, tegengaan verloedering). Voor de uitgaven aan de verschillende bestemmingen wordt een integrale afweging gemaakt.
• De tarieven voor bewonersvergunningen worden stapsgewijs in het hele stadsdeel gelijk getrokken.
• De tarieven aan de meter voor bezoekers blijven verschillen binnen het stadsdeel. Bepalend voor de hoogte is de werkelijke parkeerdruk. De metertarieven zoals we die nu kennen worden niet op ons initiatief verhoogd.
• We verdubbelen het aanbod van parkeerplaatsen voor autodelen in vier jaar ten opzichte van 2009. Er komen parkeerplaatsen voor schone deelauto’s. Houders van een parkeervergunning worden (financieel) gestimuleerd over te stappen op autodelen.
• Wat ons betreft wordt betaald parkeren op zondag in (delen van) West alleen ingevoerd in combinatie met een bezoekerspas, waarmee bezoekers van bewoners goedkoper kunnen parkeren.